בין ההמלצות שהגישה ועדת הדמוקרטיה, היתה הקמת מועצה, שתהווה אורגן (גוף) נוסף של האגודה, שמטרתו גם לקבל מידע באופן רציף יותר (וקבוע) מהוועד המנהל ומהצוות המקצועי וגם לעסוק במעורבות החברים. ניסחתי את ההמלצה בדרך של תיקון לתקנון אופק - הוספת פרק “מועצה”. להלן הצעתי לתיקון התקנון בעניין זה.
תיקון תקנון אופק:
הוספת ס’ 27: מועצה
27.1 המועצה תהא אמונה על התווית מדיניות האגודה, על דיון ועדכון מעמדה ותפקידה של אופק בחברה ובכלכלה הישראליות, ועל התנהלותה הדמוקרטית של האגודה ותפעל להגברת השקיפות כגורם מפקח נוסף על הדרג הנבחר והמקצועי של האגודה, בין היתר תפעל המועצה:
27.1.1 להגביר את מעורבות החברים באגודה;
27.1.2 ליצור ולפתח אפיקים למעורבות חברים;
27.1.3 לדון בנושאי מדיניות האגודה;
27.1.4 לייצג את חברי האגודה מול ועד ההנהלה ומול ההנהלה המקצועית של האגודה;
27.1.5 לקדם מפגשי חברים על בסיס גיאוגרפי או על בסיס תחומי עניין;
27.1.6 לפתח פעולות חברתיות של האגודה ושל חבריה.
27.2 תפקידי המועצה:
27.2.1 המועצה תקבל פניות מחברות וחברי האגודה בנושאים עקרוניים להתנהלות האגודה ולמדיניות האגודה ותערוך דיון בנושאים שיובאו בפניה, בהתאם ללוחות הזמנים שייקבעו על-ידה;
27.2.2 המועצה תעלה בפני ועד ההנהלה וההנהלה המקצועית סוגיות, המלצות ומסקנות, בעקבות פניות חברים ומתוך הדיונים שנוהלו בה;
27.2.3 המועצה תבחן את פעולות ועד ההנהלה והדרג המינהלי ותציג את עמדתה ואת המלצותיה בפני חברי האגודה, באסיפה הכללית;
27.2.4 המועצה לא תהווה כתובת לנושאים הקשורים לשירות לקוחות, תמיכה טכנית ו/או בוררות בנושאים אישיים.
27.3 מבנה המועצה
27.3.1 המועצה תמנה 30 חברים, מבין חברי האסיפה הכללית.
27.3.2 במועצה יתקיים ייצוג מגדרי שלא יפחת משלושים אחוז מבין חבריה.
27.3.3 המועצה תיבחר אחת לשנתיים על ידי האסיפה הכללית – במקביל לחברי ועד ההנהלה ובאמצע הקדנציה של ועד ההנהלה.
27.4 ישיבות המועצה
27.4.1 המועצה תתכנס מדי רבעון ותערוך פרוטוקול מפורט של דיוניה, אשר יפורסם לכלל חברי האגודה;
27.4.2 נציג הוועד המנהל ומנכ"ל האגודה יציגו בכל ישיבת מועצה את פעילות האגודה ברבעון האחרון;
27.4.3 חברי המועצה יהיו רשאים לקבוע את אופן פעולת המועצה ולקיים מפגשים עם חברי האגודה על בסיס גיאוגרפי, מקצועי או כל בסיס אחר בהתאם להחלטתם;
27.4.4 חברי המועצה יהיו רשאים לזמן לדיווח כל אחד מבעלי התפקידים באגודה, להופיע בפני המועצה ולהגיש דו"ח מטעמו, בכפוף להיקף עבודתו באגודה וללוחות זמנים, שלא יפגעו בעבודתו;
27.4.5 החלטות המועצה יהיו בנות תוקף של המלצות לוועד המנהל ולהנהלה המקצועית של האגודה. האורגנים של האגודה יתנו דין וחשבון באשר להחלטות שנתקבלו בעקבות המלצות המועצה לאסיפה הכללית;
27.4.6 החלטות המועצה יתקבלו ברוב רגיל, למעט החלטות על כינוס אסיפה כללית;
27.4.7 רוב מוחלט מבין חברי המועצה רשאי לדרוש כינוס האסיפה הכללית.
יפעת ישר כוח,
נראה רעיון מעולה.
אולי יכולה לשלוח לנו השוואת תיקון התקנון שניסחת מול תקנונים אחרים העוסקים בהקמת מועצה ובדרכי התנהלות של מועצה בגופים נוספים רלוונטיים.
אני בעד!!!
איך אנחנו מביאים את זה להחלטה?
איך מעלים את זה לאישור האסיפה הכללית?
איך גורמים לזה שתתכנס אסיפה כללית בהקדם האפשרי ולא מחכים לבחירות?
אני רוצה שבבחירות הקרובות כבר יתקיימו בחירות למועצה הזאת!
כבר אמרתי שאני בעד?!?
חשוב מאוד לקדם את הנושא. רוב הסעיפים מציינים. האם לא ראוי להגדיל מחוייבות הועד המנהל להחלטות והצעות המועצה מעבר להמלצות בלבד? למה רק 30 חברים? מבין שיש שיקול פרקטי של יכולת להיפגש אבל זה גוף שאמור להיות יותר רחב ולתווך בין כלל החברים לועד המנהל. איך מקדמים את הנושא להחלטות?
המספר 30 נבחר בלי הרבה מחשבה לעומק. רצינו שיהיה גוף מספיק קטן כדי שיוכלו לנהל שיחות מועילות בזום או במייל ולא יהיה רעש מוגזם, אבל לא עד כדי כך קטן שלא ימצאו מתנדבים פנויים כשצריך לעשות משהו בבהילות.
זה אמור להיות גוף שירכז דברים קהילתיים שההנהלה לא מגיעה לטפל בהם, ויהווה גם מעין בלם מאזן אם החברים מאגישים שיש צורך בכינוס חירום או הצבעה של האסיפה בנושא כלשהוא.
בתכל’ס - כי לא היינו בטוחים שיהיו מספיק אנשים שירצו לקחת חלק.
אמרנו נתחיל בקטן ובמידת הצורך נגדיל.
על פי ההצעה שלנו, בבחירות באסיפה, לתקופה של שנתיים. לא דובר על יו"ר למועצה ולא בטוח כלל שיש צורך בתפקיד כזה. אם כן, אני חושב שנכון שהמועצה תבחר את היו"ר (כמו יו"ר וועד ההנהלה), ושתפקידיו וסמכותו יהיו מאד מצומצמים.
ממש שמח לשמוע שאתה תומך ברעיון.
באזור דצמבר 23’ הצגנו את ההמלצות לוועד המנהל, יחד עם הרבה המלצות אחרות (כחלק ממסמך שלם שסיימנו את כתיבתו בערך בספטמבר 23’) ועד כה הרעיון לא קודם.
אחת הבעיות היא שכרגע הסמכות לכינוס אסיפה נתונה רק בידי הוועד המנהל, ורק הוועד המנהל יכול לקבוע מה עולה להצבעה באסיפה.
בהקשר הזה הייתי רוצה להכניס גם כמה תיקונים לתקנון - לא מנוסח בשפה משפטית:
מועד אסיפה כללית שנתית ייקבע ויפורסם לפחות 90 יום לפני מועד קיומה. סדר יומה של האסיפה ייקבע ויפורסם לפחות 14 יום לפני מועד קיומה של האסיפה.
חברים יכולים להגיש הצעות להצבעה לוועד המנהל 60 יום לפני האסיפה הכללית. הוועד המנהל יכול להחליט אם להביא את ההצעה להצבעה או לא. החליט הועד המנהל לא להביא הצעה להצבעה, יוכל החבר לעקוף את ההחלטה עם חתימה של 300 חברים.
בקיומן של אסיפות כלליות שאינן מן המניין, או בכל אסיפה כללית אחרת, יוכלו חברים להגיש הצעות דחופות לסדר ע"י חתימה של 100 חברים על ההצעה.
חברים יוכלו לדרוש הצבעה חשאית על הצעה כזו או אחרת - בתמיכה של 300 חברים או מרבית משתתפי האסיפה.
המספר פחות חשוב, גם 300 זה סביר בעיני. למה צריך את המועצה לאשר את זה? אם 300 חברי אופק מבקשים איפה כללית שלא מן המניין ויש להם סיבה, אין שום סיבה שאיזה שהוא גוף אחר יצטרך לאשר את זה.
מחשבה שעלתה לי תוך כדיי כתיבה, בכדיי למנוע הצפה של אסיפות אפשר אולי לחשוב על 3 אסיפות כאלה בשנה. במידה ויש דרישה שכזאת מעבר ל 3 אסיפות שכבר היו, אז שזה יעלה לדיון במועצה.
הדבר נובע לדעתי מתפקידה של האסיפה ומאופן תפקודה.
האסיפה לא מנהלת את האגודה ולא מקבלת החלטות שוטפות.
תפקידה המרכזי הוא בחירת וועד מנהל. מלבד זה היא מאשרת דוחות כספיים, ושינויי תקנון במידה וישנן כאלו. האסיפה גם נחוצה באישור החלטות מהותיות (בדרך כלל כי הן דורשות שינוי תקנון).
לא צריך 3 אסיפות בשנה לדעתי, ולא צריך שתהיה יכולת לכנס אסיפה סביב כל נושא או בעיה שעולה, משום שהאסיפה היא בפועל מי שהתייצב, וזה גם עלול ליצור עיוות בחלוקת הכח.
מטרת המנגנון המוצע היא להגביר את האיזונים והבלמים, כך שכאשר ישנה סוגיה כבדת משקל באמת החברים יוכלו לכנס אסיפה (באמצעות המועצה), להציע הצעה דחופה לסדר וכו’.
ולהניח לוועד ההנהלה ולמנכ"ל לנהל את האגודה באופן מקצועי.
אגב, מבחינת מעורבות החברים בקבלת החלטות, ישנן דרכים אחרות ועדיפות בהרבה בעיני מאסיפה.
מבין בהחלט אבל עדיין לא מבין למה המועצה צריכה לאשר בקשה לאסיפה ש 300 חברי אגודה מבקשים? אתה רוצה לעלות את הרף, סבבה, תבחר 1000-2000 לא משנה כמה. אבל ברגע שיש כמות כזאת של חברי אגודה שמבקשים אסיפה שלא מן המניין היא חייבת לצאת לפועל.
ההצעה שלנו היא שהמועצה יכולה ליזום כינוס חירום. אם זה בגלל שמאה איש דרשו או עשרה והנושא מספיק חשוב, זה כבר להחלטת המועצה. המועצה היא מתוך חברי האסיפה ובשבילם, לא אמורים להיות “בובות” של הוועד ולא של הצוות המנהל. באגודה מתוקנת, המועצה תצמח מתוך הפעילים שכאן בפורום וגם תקח בעלות על הפורום.